Friday 14 March 2014

MH370: Keluarga penumpang ancam saman Malaysia


BEIJING – Sebilangan saudara-mara penumpang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang di Laut China Selatan mendesak kerajaan Malaysia dan China memberikan jawapan berhubung kehilangan misteri pesawat malang berkenaan, lapor agensi berita Reuters semalam.
Mereka juga mengancam untuk menyaman kerajaan Malaysia selain mahu berjumpa dengan Presiden China, Xi Jinping kerana pesawat tersebut masih belum ditemui.
Anggota-anggota keluarga itu juga memarahi para petugas media, MAS dan juga kerajaan mereka sendiri kerana tidak mengendahkan permintaan mereka.
“Saya betul-betul mahu berjumpa dengan Jinping dan saya juga tidak tahu apa yang lebih penting daripada nyawa 239 orang di dalam pesawat itu,” kata seorang wanita muda yang mahu dikenali sebagai Wen.
“Saya juga mahu bertanya kepada Jinping jika orang tersayang atau ahli keluarga anda berada dalam pesawat itu, apakah perasaan anda,” katanya sambil menangis.
“Suami saya berada dalam pesawat itu dan setiap hari anak-anak saya bertanya mengenai bapa mereka, apa yang patut saya beritahu mereka.
“Kami kini tidak tahu apa yang patut dilakukan dan memerlukan kerajaan untuk menyokong kami,” tambahnya.
Seorang lagi keluarga mangsa yang enggan dikenali memberitahu bahawa, dia mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan Malaysia.
“Sudah tentu kami akan mengambil tindakan undang-undang kerana apa yang terjadi sesuatu yang teruk.
“Kami tidak menyaman MAS tetapi kerajaan Malaysia,” katanya kepada wartawan.
Pesawat itu membawa 227 penumpang dan 12 kru.
Seramai 153 penumpang pesawat itu ialah warga China, lapor Agensi.
Pesawat tersebut juga membawa 38 rakyat Malaysia itu hilang pada Sabtu lalu dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.


No comments:

Post a Comment

Designed By Seo Blogger Templates